DC DubCreator – Reggae / DUB Producer DC Studios Amsterdam

DC Dubcreator interview reggae agenda

DC Dubcreator aka Arno Goldstein is een reggae / dub producer afkomstig uit Amsterdam. Hij begon in 1989 muziek te maken op een klein Casio keyboard. Vanaf dat moment was Dubcreator niet meer te stoppen. Hij ging van start als keyboard speler bij diverse bands. Al snel wilde hij meer en begon het verzamelen van Synths, Mixtafels, FX en een ‘4 track recorder’. Vanaf dat moment was DC Studio’s geboren en begon Arno Goldstein met het produceren van muziek.

Waarmee begin je als je een nieuwe tune gaat produceren? Welke stappen vormen het proces ?

Dat verschilt eigenlijk van tune tot tune. Soms ga ik gewoon in de studio zitten en begin ik bij de bass. Soms hoor ik een melodie in mijn hoofd en duik ik de studio in om het uit te werken. Het totale proces om een tune af te ronden begint altijd met een basistrack bestaande uit drums, Bass, akkoordstructuur en een melodie. Deze track leg ik dan opzij om te wachten tot een zanger er iets overheen zingt. Op die manier kan ik een zanger meerdere basistracks bieden als hij of zij in de studio komt. Daarna voeg ik meer instrumenten toe die bij de stem passen zoals blazers, gitaren en percussie. Als alles dan bij elkaar komt neem ik het mee naar de mixtafel en mix ik de tune af.

Noem 5 van de meest inspirerende artiesten waar je tot nu toe mee samengewerkt hebt.

Als het op zangers aankomt heb ik erg prettig samengewerkt met Danny Red en Earl16. Zeer professionele maar ook zeer hartelijke mensen. Verder heb ik ook goed samengewerkt met Donovan Kingjay, Christine Miller… een superlieve en mooie vrouw met een prachtige stem, Ranking Joe, Peter Broggs (RIP)..! Eigenlijk waren er vooral heel veel prettige samenwerkingen tussen mij en diverse zangers. Hetzelfde geld eigenlijk voor de muzikanten met wie ik samengewerkt heb. Max Covale (Trumpet and Bones), Tommy Tornado (Saxofoon), Philip I-Ness (Gitaar). We inspireren en motiveren elkaar in de studio en vergeten dan ook regelmatig de tijd als we bezig zijn. Ik vind het belangrijk dat mensen het gevoel hebben thuis te zijn.

Ik vind het grappig om te horen dat er ieder jaar meer en meer reggae invloeden komen op populaire radiostations. Veel bekende artiesten gebruiken reggae invloeden om commerciële hits te maken.

Hoe trots ben je als jouw tunes gedraaid worden tijdens sessies?

In het begin was ik natuurlijk supertrots! Het geeft een magisch gevoel als een tune zo hard en met zoveel bass gespeeld wordt. Als je het publiek los ziet gaan op iets wat jij zelf gemaakt hebt dan doet dat wel wat met je. Tegenwoordig bezoek ik niet zoveel sessies meer maar het gevoel zal altijd magisch blijven. Al luister ik nu meer naar aspecten die ik nog zou kunnen verbeteren.

Hoe is de band tussen jouw en de King Shiloh Soundsystem Familie ontstaan?

Ik denk dat dat ongeveer in 1999 was. Ik gaf wat riddims aan Bredda Neil op een reggae festival en vroeg hem er eens naar te luisteren. Een paar maanden later werd ik gebeld door Neil en hij vroeg of ik tijd had om naar de studio te komen om een tune op te nemen met twee zangers. De zangers waren Idren Natural en Ras Milo. De tunes die wij uitbrachten waren ‘Red Light’ en ‘Meditate’ met Idren Natural.

Die tune werd opgepakt door Aba Shanti-I, Iration Steppas en Shaka. ‘Red Light’ brachten we iets later uit op 10 op het label Unity Sound. Met Ras Milo namen we ‘Countryside Living’ die tune werd opgepakt op een ‘Roots en Dub Funk Compilatie’. Na die bewuste opnamesessie heb ik een stabiele relatie opgebouwd met de Familie. Onze tunes worden nog steeds uitgebracht op het label ‘King Shiloh Majestic Music’. De eerste tune die wij op dat label uitbrachten was ‘Ten Plagues’ met Lyrical Benjie.

Dit is slechts een deel van het interview. Wil jij ook de volledige interviews met DC Dubcreator (Arno Goldstein) en vele andere reggae artiesten kunnen lezen? Schrijf je dan nu in voor een jaarabonnement. Je ontvangt dan drie exemplaren (40 pagina’s dik) van ons ReggaeZine thuisgestuurdKijk hieronder voor meer informatie

reggae agenda magazines reggaezine
rocky dawuni interview reggae agenda magazine grammy nominee

Facebook
Twitter
WhatsApp