Interview: Ras P (R.I.P.) @ Earth Works Studio in Amsterdam

..Muziek is mensenwerk. Emoties en mensenwerk. Je kunt dat niet programmeren..

REGGAE-AGENDA: Zou je ons kunnen vertellen hoe jij bij Earth Works betrokken geraakt bent ?
Ras P: Ik ben hier nu 4 jaar actief. Ras Iyapo heeft mij hier geïntroduceerd. Persoonlijk ging ik door een moeilijke periode. Mijn vrouw was net overleden en eigenlijk had ik helemaal nergens zin meer in. Ik heb een behoorlijk lange carrière in de muziek maar toen was ik even op non-actief. Ras Iyapo gaf mij toen aan: “Joh je moet een keer naar Weesp (Earth Works) gaan daar ga je je thuis voelen”. Vanwege mijn voorkeur voor analoge muziek en mijn eigen manier van werken was er eigenlijk direct een klik.

Hoe merkte je dat er een klik was ?
Door hoe het er hier uit ziet ..Ras P moet lachen.. Ik zag de apparatuur en de manier waarop hier muziek gemaakt werd. Na een gesprek met Ben King (producer Earth Works) bleek dat wij dezelfde visie hebben wat betreft muziek maken. Ik ben een beetje een moeilijk persoon. Toen het digitale erin kwam stapte ik eruit. Ik ben van een andere generatie dus analoog is voor mij heel erg belangrijk. Dat muzikanten hun instrument beheersen en dat het mensenwerk blijft.

Dus absoluut geen autotune ?
Nee! Dat hele digi-ding staat me vreselijk tegen. Ik kan er echt niet tegen. Het is niet echt. Toen ik hier 2 weken was kwamen er al muzikanten uit Frankrijk en Engeland. Het was een heel internationaal gebeuren en je komt bij elkaar en je gaat muziek maken. Dus ja gelukkig dat er nog zoiets is als dit..

Earth Works is eigenlijk een voortzetting van waar we mee gestopt zijn

Je vertelde ons voor het interview ook over een andere studio ..?
Ja!, dat is de Gully Bank Studio. Die was in Amsterdam en dat was de studio voor Rude Rich & The Highnotes. Dat was onze oefenruimte met ook een 24-sporen band. Daar hebben we met veel artiesten gewerkt waar onder ook veel ‘Foundation artists’ uit Jamaica. Met die artiesten hebben we ook tours gedaan. We haalden die artiesten toendertijd naar Nederland om de mensen te laten zien dat er ook reggae was voor Bob Marley. Earth Works is eigenlijk een voortzetting van waar we toen mee gestopt zijn.

Toen ik hier kwam 4 jaar geleden was Ben al 2 jaar bezig. Voor Ben kwam het ook goed uit, en ik wil mezelf heus niet op de schouders kloppen, maar ik heb natuurlijk wel veel connecties en ervaring. Dat heeft de studio ook goed gedaan en een hoop mensen hier gebracht.

Als je het nu vergelijkt met hoe het 4 jaar geleden was, wat is er van dan veranderd ?
De sound ..zegt Ras P stellig.. De sound is door de jaren heen alleen maar beter geworden. We hadden 2 tafels en ik probeerde Ben al snel duidelijk te maken dat er een analoge tafel bij moest komen. Het duurde even maar gelukkig kwam die analoge tafel er. Het niveau van de muzikanten die hier tegenwoordig komt is zo hoog. Er komen hier zangers, die zingen wat voor en 1,2,3 hup we spelen het.

Ben (King) vertelde ons net inderdaad al dat er hier artiesten samen komen en dat er in relatief korte tijd magie wordt gecreëerd. Vibes zoals hij het zelf noemt.
Klopt, maar dat kan ook alleen maar op die manier. Je kunt wel achter je computer gaan zitten en met 1 vinger alles programmeren maar dan is de hele menselijke factor eruit. Het zijn 1-en en 0-en, het is niet echt. Als ik als muzikant ’s ochtend op sta en het zonnetje schijnt, de vogeltjes fluiten en alles is ok, dan ga je dat horen in mijn spel. Als het ’s ochtends regent en onweert en ik stap in hondendrol en mis daardoor mijn trein reflecteert dat ook in mijn manier van spelen. Een computer kan dat niet die heeft geen gevoel.

Deze muziek heeft een geschiedenis weet je…

Je doet eigenlijk iets dat heel veel muzikanten graag zouden willen doen maar waar ze misschien nog een beetje bang voor zijn. Dat je daadwerkelijk de muziek speelt zoals je zelf bent, dat het als ware 1 wordt. In plaats van een leuk trucje.
Ik denk dat dat met de ervaring te maken heeft. Het is moeilijk precies te zeggen. Waar komt inspiratie vandaan, hoe krijg je inspiratie ?Dat is een aangeboren concept. Het zit erin of het zit er niet in. Wat ik zie met de muzikanten van vandaag de dag en helemaal in de reggae scene van vandaag de dag… en het zal wel een generatie ding zijn hoor dat wil ik ook nog wel zeggen.. maar ze nemen 1 bepaald gedeelte uit die reggae muziek en daar bouwen ze hun manier van spelen op.

Deze muziek heeft een geschiedenis weet je, dat gaat terug tot de shuffle in de jaren ’50, tot Ska, Rock Steady en de early reggae in de jaren ’70. Als je dat ook beheerst is alleen maar gunstig als je met een nieuwe act begint. Vaak beheersen ze dat niet dus het wordt heel simpel en eenvoudig vandaag de dag. Het wordt een dingetje, je doet je dingetje en dat mis ik dus heel erg tegenwoordig in de muziek.

Muziek moet gespeeld worden en niet geprogrammeerd

Wat is jouw visie op de reggae van dit moment ?
Ik vind het alleen maar minder geworden. Als je vroeger muziek wilde maken dan moest je mensen zoeken. Het is mensenwerk. Op een gegeven moment kwam het digitale erin en toen ben ik echt even afgehaakt. Voor mij is dat echt totale non-sense. ..Ras P lacht.. Muziek moet gespeeld worden en niet geprogrammeerd.

Met allerlei sampletjes en dat soort dingen ?
Het is bullshit. En Earth Works is dus juist een plek waar dat totaal niet gebeurd. Hier moet je je instrument kunnen bespelen. Als je geen instrument kunt bespelen heb je hier als muzikant niks te zoeken. Kom over 3 jaar maar terug. Dat zie je tegenwoordig overigens ook in Jamaica. Er is een hele generatie die geen instrument kan bespelen. Weet je ze zijn nu wel bezig om bands te maken maar er is een hele periode geweest waarin je alleen maar die ‘1 vinger mannetjes’ zag. Studio’s hadden een keyboard, computer en 1 microfoon. Er komt een zanger en vervolgens wordt alles in dat dingetje gegooid. Voor mij is dat muzikale armoede. Earth Works is nou juist een plek waar het muzikant schap weer gewaardeerd wordt.

Wat doet Earth Works dan? Dat dat muzikant schap hier daadwerkelijk ontstaat en gewaardeerd wordt ? Wat doet Earth Works hierin ?
Nou ten eerste hangt er geen klok. Dat geeft al zo een rust. Ben is heel slim weet je, hij biedt ook partnerships aan. Als iemand komt die niet veel geld heeft maar wel te gek is dan gaan we een partnership aan met die artiest. Wij zorgen voor de studio tijd en de muzikanten en dan doen we 50/50 als het uitgebracht wordt. De ene hand wast de ander en zo hebben we er allebei profijt van. Als je niet veel geld hebt en je wilt naar een studio is dat eigenlijk een onmogelijke zaak. Ben noemt zichzelf ook een ‘facilitator’. Hij is geen studio-eigenaar maar hij zorgt dat hier dingen kunnen gebeuren.

Lead the way 

Dat is ook de enige manier waarop muziek kan ontstaan. Geen tijd, geen stress en de creativiteit de kans geven om te stromen en de magie te laten ontstaan.
Precies! Aan de andere kant is Ben ook heel zakelijk. Hij weet dondersgoed waar het allemaal heen moet. Weet je wat vandaag de dag ook een beetje een dingetje is? Als je niet digitaal onderlegd bent is het heel erg moeilijk om in het Soundsystem wereldje terecht te komen. Allemaal UK-Steppers moet het tegenwoordig zijn weet je, maar toch hebben we het geprobeerd en die tune van Rapha (Lead the Way) die ging meteen als een speer. Als je zou horen hoe dat nummer is ontstaan dan ga je lachen. Het was mijn verjaardags cadeautje..

Allright, vertel .. ?
Op mijn verjaardag 18 juli kwam ik ‘s ochtends in de studio hier. Ben en Uta (Drummer, Platen Cutter en Mixer) hadden met zijn 2-en wat geproduceerd. Ben had nog een leuk basslinetje en Uta heeft er een drummetje op gespeeld en mijn cadeau was dat ik het af mocht maken. Dus ik heb de rest van de instrumenten erop in gespeeld. Percussie, gitaar, orchel, alles en het was eigenlijk meteen een vette tune. Toen zochten we een zanger en we dachten laat Rapha maar zingen en die kwam daarmee. De rest is bijna historie. Het werd opgepakt in Engeland en Shaka  (Jah Shaka) heeft de tune gedraaid en boem daar ging ie.

Inderdaad hebben we er behoorlijk wat versions and dubplates van gehoord.
Ja, en het gaf ons ook de zekerheid dat het wel naar de Soundsystem kon. Het hoeft niet per se digi-steppas te zijn weet je.

Toen is er dus wel wat veranderd bij Earth Works? Hoe moeten we dat noemen? in de visie de output van de studio..
Ja, klopt. Ik ben in mijn leven misschien maar 3 of 4 keer naar een soundsystem geweest want ik hoor niet waar ik van hou. Ik kan er absoluut niet tegen. Maar we gaan dus gewoon spelen zoals het hoort en toch proberen om die scene in te komen. Dat mensen weer kunnen horen dat het ook op een normale manier kan. Het hoeft niet perse digi te zijn ofzo. ‘Lead the way’ sloeg echt aan als een bom.

We hebben het natuurlijk wel een beetje gevolgd. Maar ‘Lead the Way’ werd uitgebracht en jij was natuurlijk erg trots.. Wat gebeurde er vervolgens ?
Zeker was ik trots. Het is mijn kindje. Doordat de soundsystems het oppakte kwamen er ineens heel veel zangers hier die riddims van ons wilden hebben Het heeft Earth Works echt bekender gemaakt.

De tune klinkt ook zo lekker ‘vol’ en goed ‘gelayerd’ als we die op sound horen.
Ja, dat komt door een man als Jah Rej. Die doet de meeste mixen hier. Uta is er ook erg goed in, die kent de muziek ook van A tot Z. Uta is bijvoorbeeld weer de zoon van de bassist van Rude Rich & The Highnotes. Ik ken Uta al vanaf zijn 4e/5e jaar en toen was hij al met singletjes bezig. Die is opgegroeid daarin en kan heel goed mixen. Ben en ik mixen ook wel maar ik ben meer voor een straight-mix. Voor een Soundsystem mix moet je echt bij Rej wezen, dat is ook een man die al 40 jaar ervaring heeft.

Als ik het goed begrijp bestaat Earth Works momenteel dus uit Jah Rej, Ben King…
Uta en ik ..zegt Ras P..

Eigenlijk komt iedereen hier terug. Het is mystic

Hoe is Jah Rej bij Earth Works betrokken geraakt?
Rej is de mentor van Ben. Hij heeft een vroeger een studio gehad in Engeland en echt heel veel producties gedaan. Rej werkte daar met die bandrecorder die hier staat met 8 sporen. Hij had ook zijn eigen label en Ben heeft het bij hem geleerd. Ben is daarna naar Australië vertrokken een tijd maar kwam ook weer terug en Rej kwam ook terug. Eigenlijk komt iedereen hier terug. Het is mystic. Het cirkeltje is rond.

Toen we hier binnenkwamen voelden we direct de huiselijke atmosfeer. Het voelde warm en vertrouwd…  dat ervaren we echt als een blessing. Zou je ons eens een beeld kunnen schetsen van hoe een gemiddelde dag bij Earth Works er uitziet ? De zon schijnt de deur wordt opgemaakt.. Wat gebeurd er dan ?
Dan roken we eerst een Spliff en kijken we naar wat er de afgelopen tijd is gedaan. Nummers die afgemaakt moeten worden, waar nog iets voor ingespeeld moet worden. De hele dag gaat de telefoon bij Ben met mensen die dingen willen bestellen of een afspraak willen maken. Soms komen er mensen met 1 of 2 liedjes en daar maken we dan ter plekke muziek voor. We mixen het af en dat gaat tot ’s avonds door. Er wordt vinyl gecut.

Soms kan het dus best een chaos zijn hier met al die dingen die moeten gebeuren ?
Iedereen heeft zijn taak. Voor ons is het eigenlijk gesneden koek. Soms komt er een hele lading vinyl binnen en dat moet dan in hoezen gestopt worden of er moeten nog stickertjes opgeplakt worden. Dan zetten we wat muziek op en  zitten we de hele dag stickertjes te plakken, whatever… soms pakken we de stofzuiger en doen het onderhoud. We doen alles zelf.

Is het echt 7 dagen in de week ?
Ja ja, het is wel meer dan 7 dagen in de week, 14 dagen in de week af en toe ..Ras P lacht.. Ik vind dat niet erg. Voor mij is dit nu heel belangrijk. Zoals ik al eerder aangaf was mijn situatie een beetje moelijk. Rude Rich & The Highnotes was toen ook al gestopt. We konden de huur van die studio ook niet meer betalen. Voor mij is Earth Works echt heel erg belangrijk anders zat ik thuis op de bank… Ik had thuis nog allemaal cassette bandjes met opnames die nooit af zijn gemaakt uit de jaren 70/80. Die opnames had ik zelf gemaakt. Die hebben we hier ook bijvoorbeeld allemaal opnieuw opgenomen. 

Dat dat dan ook kan is al een blessing op zichzelf
Ja maar dat is Ben. Hij is een facilitator en hij maakt het mogelijk maar hij verliest ondertussen ook de zakelijke kant niet uit het oog want de studio kost geld. Dat is allemaal zijn ding maar er zijn ook behoorlijk wat muzikanten die brengen hier hun instrumenten naartoe. Die brengt dit, en die brengt dat..

Mensen zien deze plek en denken Wauw! Dit is allemaal analoog spul

Hoe zag het eruit toen jij hier kwam ? Kun je daar eens een schilderijtje van schetsen ?
Vrij basic. Er stond een ‘drumkit’ in de ‘drumbooth’, een paar versterkers, een hoop percussie en een paar gitaartjes. Een tijdje geleden kwam hier ook een man en die zei “Oh!, dit is leuk ik heb nog een piano in de kelder staan, die mogen jullie hebben!” En dan komt er dus een piano, en dan komt er dit en dan komt er dat en dat zegt ook wel iets. Mensen zien deze plek denken wauw! dit is allemaal analoog spul en ik heb nog dit of ik heb nog dat. Mensen gebruiken het toch niet meer en wij zeggen breng maar! Hoe ouder hoe beter ..Ras P lacht.. Dat is die vibe hier mensen zien dat wij serieus zijn.

Kun je wat vertellen over de projecten waar jullie nu mee bezig zijn bij Earthworks ?
We zijn bezig met wat dingen van Vivian Jones die worden binnenkort uitgebracht. Voor de rest is het vooral mixen. Er is zoveel muziek en natuurlijk zoeken naar een manier om het uit te brengen. Als het even kan op een tastbaar product zoals vinyl maar anders digitale releases. Het houdt niet op. Er is zoveel echt kwaliteit. Er zijn wel meerdere studios in Nederland maar qua sound, en dat is voor mij het allerbelangrijkste, moet je voor reggae en originele echte eerlijke muziek zoals Bluess, Soul, Jazz hier zijn. Dat doen we hier ook allemaal. De sound komt voornamelijk door de analoge apparatuur.

Stel iemand komt hierbinnen en die kent Earthworks niet en hij leest 3 woorden die het karakter van Earthworks beschrijven. Welke woorden zouden dat dan zijn?
Authenticiteit, professionaliteit en muzikantschap.

Ik kan muziek maken maar de zakelijke kant vind ik vreselijk

Dat vind ik wel een mooie mix …Ras P lacht… ook omdat je dan professionaliteit zegt. Je noemde het al een paar keer maar Ben verliest bij Earthworks niet de zakelijke kant uit het oog..
Daar ben ik persoonlijk blij mee om want ik kan muziek maken maar de zakelijke kant vind ik vreselijk. Het is ook gewoon niet leuk om te doen. Contracten, formulieren en dan ook een goede verdeling maken van muzikanten, zangers. Hoe het met rechten zit en wie wat krijgt.

Wat voor artiesten hebben jullie mee samengewerkt de afgelopen tijd. Je noemde net al Vivian Jones maar komt er nog meer aan ?
We werken nu met een artiest uit Jamaica. Die maakt akoestische nyanbinghi muziek. Prachtig mooi. We werken met een dame uit Kenya, fantastische zangeres. Uuuh de lijst is lang.. Bunnington Judah, Hornsman Coyote. Noem ze maar op. Sista Benji. Zij is ook iemand die ik al 40 jaar ken. We hebben in het verleden al wel opnames gemaakt met haar maar die konden we niet afmaken omdat studios toen zo ontiegelijk duur waren. Met haar hebben we hier nu ook 12 inch opgenomen, allemaal nummers van vroeger. 

Blazers uit een keyboard… Je kunt me niet gekker krijgen

Zie je dat er meer behoefte komt om de muziek die Earth Works maakt te omarmen ?
Ja zeker! In Jamaica zie je nu toch ook dat mensen weer beginnen met het maken van bands. Op een gegeven moment hebben mensen het toch gehad met dat hele digi gebeuren. Reggae is een behoorlijke tijd zijn ‘niceness’ kwijt geweest het was behoorlijk agressieve muziek. Toen ik bijvoorbeeld voor het eerst zoiets als Sleng Teng hoorde dacht ik nou is het afgelopen. Dit is het einde. Vroeger had je hele goede zangers en je had vocal-groepjes en je kon horen dat het uit Studio One kwam of van (Treasure Isle ?) of dat is een Lee Perry. Elke studio had zijn sound. Maar digitaal…  of je dat nou op de Noordpool doet of op de Zuidpool het klinkt allemaal hetzelfde. Het klinkt nergens naar. Allemaal dezelfde plug-ins, Blazers uit een keyboard… je kunt me niet gekker krijgen.

Een studio werd vroeger ook echt uitgekozen voor zijn sound. Je ging niet voor niets naar Lee Perry of naar King Tubby. Voor de muzikanten van de huisband daar. Jij zingt zo dus dan gaan we naar die studio of jij bent zo dus dan gaan we naar die studio. Ze hadden allemaal hun eigen geluid. Dat was helemaal weg. En hier bij Earthworks hebben we gelukkig weer een sound.

Het zou mooi zijn als Earth Works hierin ook een inspiratie is voor andere fysieke plekken.
Die ook hun eigen sound op die manier creëren.
Ja, laten we het hopen want het is heel uniform en saai geworden. Niet alleen reggae, wat ze nu vandaag de dag RnB noemen ook. Het is simplistisch en onmenselijk.

Je raakt uitgekeken op het digitale. Het is niet echt

Je ziet wel een bepaalde tendens ontstaan net als bij Revival van Roots toen een aantal jaar geleden. Jongere mensen krijgen ook meer behoefte aan authentiekere muziek.
Precies. Ik zie het ook aan mijn eigen kinderen. 2 jongens de ene is 31 en de andere 30. Eentje heeft ook zijn eigen studio maar die waren ook helemaal van de CDtjes en daarna mp3-tjes. Ze zaten ook in allerlei house en techno-dingen shit. Maar die zijn nu ook helemaal van het vinyl (zegt Ras P opgewekt) en daar heb ik niks aan gedaan hoor want ik ga niet zeggen van boe of bah. Dat moet je gewoon zo laten gaan. Thuis zijn ze opgegroeid met ska, rocksteady en oude soul en jazz.  Nu zijn ze dus ‘Stricly vinyl’ en die studio van mijn zoon is helemaal analoog. Die luisteren nu ook nog alleen maar echt gespeelde muziek. Dat zeg ik op een gegeven moment raak je uitgekeken op dat digitale want het is niet echt.

Nee, je wilt wat meer..
Nogmaals muziek is mensenwerk. Emoties en mensenwerk. Je kunt dat niet programmeren. Kijk het is leuk om een arrangement te maken maar als je dat dan hebt moet je muzikanten hebben om dat in te spelen.

Even terug naar Earth Works. Wat is het mooiste moment dat je hier hebt meegemaakt in de afgelopen 4 jaar. Moeilijke vraag natuurlijk maar kun je ons daarin meenemen?
Dat was de sessie met Vivian Jones. Die kwam hier, we waren met zijn 3-e of 4-en en hij zegt ik wil dit en dat en dat doen. Toen hadden we zoiets van O, maar je hebt een gitarist nodig dus toen ging er een belletje uit en dan kwam er een gitarist. Er kwam iemand  ‘backing vocals’ zingen. Hij had een voorbeeldje we luisteren ernaar en hop spelen. Alles wat we toen hebben opgenomen is echt ‘massive’.

Ik speelde in mijn eerste bandje in 1979 en begon reggae te verzamelen in 1974.

Dus het feit dat het ter plekke ontstond maakte dat het mooiste moment voor jouw ?
Ja, dat vond ik een hele mooie sessie. Ook omdat hij aangaf wat hij wou en wij precies mensen wisten die dat goed konden. Dat netwerk dat we hier hebben is echt fantastisch. We hebben hier ook een blazer Jan Kooper. Die speelt al ongeveer 25 jaar bij Doe Maar, dat is een meester saxofonist.  Die komt hier binnen, kopje koffie erbij en dan vragen wij hem of hij dit of dat kan spelen. En hop, het zijn allemaal top muzikanten hier, echt. Het is een beetje een oudere generatie en we hebben ontiegelijk veel ervaring allemaal. Ik speelde in mijn eerste bandje in 1979 en begon reggae te verzamelen in 1974. Zo lang ben ik er al mee bezig.

Wat ik ook heel belangrijk vind is om dat door te geven aan de volgende generatie. Die meeste jongens van vandaag de dag die zijn stront eigenwijs. Die denken allemaal dat ze Sizzla of Capleton zijn en daar valt geen land mee te bezeilen met die gasten. Zo iemand als Rapha (Pico) dan en Uta die luisteren wel weet je. Het is niet zo dat ze moeten luisteren naar ons hoor maar we kunnen ze wel een goede begeleiding geven. Omdat we zoveel ervaring hebben en dat zijn jongens die respecteren dat. Ik heb een hoop jongere artiesten meegemaakt die denken allemaal dat ze Bob Marley zijn ofzo.

Met een bepaalde ego vibe erin ?
Ja, weet je en ze doen niks bijzonders (Ras P lacht)

Wat maakt dat je het zo belangrijk vindt om dat door te geven ?
Het is een muzikale traditie en dat moet niet verloren gaan. Zelfs in Jamaica zijn ze de weg kwijt

Jamaicanen hebben totaal geen besef van wat ze wereldwijd teweeg gebracht hebben

Ok?
Ja, serieus. Het cultureel besef van Jamaicanen is ook nul komma nul. Anders hadden ‘Studio One’ en ‘Orange Street’ waar al die producers en platenzaken zaten musea moeten zijn. Ze hebben totaal geen besef van wat ze teweeg hebben gebracht wereldwijd. Als je er over na gaat denken dan heb je Jamaica, dat is een klein eilandje. Dan heb je de hoofdstad, dat is nog kleiner en in die hoofdstad Kingston heb je West-Kingston. Dat is een heel klein ghetto gedeelte daar komt die muziek vandaan. Een wereldwijde impact dat is niet normaal. Dat zeg ik Ska, Rocksteady en Reggae zijn belangrijk.

De laatste band waar ik in zat daar heb ik 15 jaar ingespeeld. Die heb ik samen met de drummer opgericht. Wij waren ook helemaal van de authenticiteit en originaliteit dus wij zijn artiesten gaan uitnodigen om de mensen te laten zien dat deze muziek een geschiedenis heeft. Ik heb samengewerkt met Ernest Ranglin, Rico Rodriquez, Derrick Morgan, Alton Ellis, Ken Boothe, The Heptones, Pat Kelly, U-Brown, Dennis Al Capone, Winston Levi.. die lijst is lang. Daar hebben we allemaal mee getourd en opnames meegemaakt. Dat was echt fantastisch. Hun muziek ging van Shuffle nog voor dat er ska was. Al die stijlen hebben ingestudeerd en daar hebben we ons helemaal op gespecialiseerd en dat werd heel erg gewaardeerd. The Highnotes werd door Leroy Sibbles genoemd als de beste begeleidingsband. We legden de lat heel hoog.

Dat is wel een heel mooi compliment, zeg van zo’n artiest
We zijn heel Europa doorgeweest, zelfs in Japan hebben we opgetreden.

Bestaat Rude Rich & The Highnotes nog ?
Nee, maar de leden… de drummer, gitarist en ik zijn dan weer hier bij Earth Works betrokken. De visie die we met de band hadden de sijpelt hier ook door. Echt muziek maken. En nogmaals die sound hier die kun je alleen maar krijgen met oude apparatuur. Dan krijg je dat geluid. Daar zijn we bij Earthworks constant mee aan het experimenteren en vooral de drum sound is hier echt fantastisch.

Maak je eigen geluid. Mensenwerk zoals dat hoort

Hoe komt dat ?
Dat komt door hoe groot dat hokje is en hoe oud die drumkit is. Welke microfoons je erbij zet en hoe ver. Het is een heel ander verhaal als digitaal. Hier zijn we echt bezig met welk geluid je wilt hebben. Waar gaan we dat opnemen en hoe ver moet de microfoon er vandaan. Maak je eigen geluid. Mensenwerk zoals het hoort. Ik ben zonder computer opgegroeid weet je als je muziek wilde maken had je mensen nodig. Alles was wat het was. Een trompet was een trompet weet je. Dat digitale, nee dat is niet de weg. Het is handig voor producers en studio eigenaren want ze hoeven geen muzikanten meer te betalen. Ze kunnen het met 1 vinger doen. Ik noem ze dan ook de ‘One-finger producers’.

Voor ieder wat wils natuurlijk..
Ja, het is een generatie ding.

Het past misschien ook beter in het referentiekader van jongere mensen. Ik ken mensen die gingen naar sessies voor de steppas maar toen wel dachten van, Hey waar komt dit eigenlijk vandaan? En vervolgens dan toch de weg maken naar de roots.
Kijk, dat is nou een mooi ding voor Earth Works. Dat mensen gaan luisteren en horen dat dit anders klinkt. Waarom klinkt het anders? Het is echt gespeeld.

Als je het interieur veranderd in de studio verander je ook de sound

Wat voor plannen zijn er voor de toekomst bij Earth Works? Laten we zeggen 2 jaar. We stappen hier die deur door. Zijn er dingen veranderd ?
Uuhm, dat denk ik niet.. ik denk dat het er nog precies zo uit gaat zien misschien een betere versterker hier, een beter keyboardje daar of een mooiere gitaar. Misschien een upgrade in de controle room maar het zal niet veel verschillen van wat het nu is.

Het huiskamer gevoel zal dus niet verdwijnen?
Nee want als je het interieur zou veranderen veranderd ook je sound. De sound zal alleen maar beter worden hier in de toekomst maar niet door upgrades of het nieuwste van het nieuwste. Het zal meer het oudere van het oudste worden. De muziek die hier opgenomen wordt soul, rock, jazz whatever… reggae. Die sound is belangrijk. Als je gaat upgraden raak je je sound kwijt.  

En de impact van Earth Works op de reggae scene, zal die veranderen ?
Ja dat denk ik wel. Dat is nu gaan de. Steeds meer mensen willen hier riddims hebben of willen hier op gaan nemen. Dat is puur en alleen om de sound. Dat is een hele goed ontwikkeling. Overal ter wereld kun je riddims krijgen weet je je kunt ze letterlijk online bestellen. Hier gebeurd het nog echt. Ben is echt 1 van de weinige nog en het is fantastisch dat hij dit ‘facilitate’.

De mens hier (Earth Works Studio) is heel belangrijk

Mooi dat je het facilitate noemt ook..
Ja Ben noemt het zelf zo weet je. Ook met de partnerships werkt hij bijvoorbeeld met allemaal verschillende labels. Dat doet hij voor de artiesten. Ik dacht van we gooien alles onder de naam Earth Works. Dat is veel overzichtelijker. Ben wil gewoon artiesten helpen in hun ontwikkeling. Dat is een heel nobel iets. Je zou bijna denken hij is te filantropisch maar de zakelijke kant heeft Ben ook heel goed door.

Waarom staat Ben hier zo in? Als we dat aan jouw mogen vragen ?
Ben weet dondersgoed dat muziek maken mensenwerk is. De mens is hier heel belangrijk. Ben is een heel sociaal iemand. Hij is zelf muzikant en kent de geschiedenis. Hij weet waar hij het over heeft. Nogmaals de menselijke factor is hier nummer 1…. Ja.

We zagen op Rastaplas vorig jaar Earth Works en Jah Rej al op Soundsystem. Kunnen we dit in de toekomst vaker verwachten ?
Er zullen hier sowieso nieuwe releases vandaan komen maar wat er precies op de agenda staat dat weten Ben en Rej beter. Maar dat er veel nieuwe releases gaan komen dat staat vast!

Facebook Earth Works >

Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter